درباره جم

شرکت پتروشیمی جم (سهامی خاص) در راستای برنامه های کلان کشور و بهره برداری از میدان گازی پـارس جنـوبـی، در سال 1379 به ثبت رسید. این مجتمع عظیم صنعتی در زمینی به وسعت 77 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در عسلویه واقع در استان بوشهر احداث شد.
میدان گازی پـارس جنـوبـی یـکـی از بـزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و در فاصله 105 کیلومتری جنوب غربی بندر عسلویه قرار دارد. وسعت این میدان گازی 9700 کیلومتر مربع است که 3600 کیلومتر مربع آن در آّبهای ایران واقع شده است. این میدان گازی با داشتن قریب به 14 تریلیون متر مکعب گاز حدود 50 درصد ذخایر گاز کشور را شامل میشود.
مجتمع پتروشیمی جم پس از گذشت حدود یک دهه از راه اندازی و با داشتن واحدهای تولیدی الفین، پلی اتیلن سنگین و سبک خطی، بوتادین و بوتن1، همچنان یــکی از بــزرگتــریــن تولیدکنندگان الفین در جهان و محصولات پلیمری در ایران به شمار می رود. 
جـم شاخص ترین مجتمع تـولیدی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با تولید و عرضه گریدهای متنوع محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت، یکی از مهمترین مجتمع های صنعتی پتروشیمی در عرصه اقتصاد به شمار می رود. 
استراتژی تولید، بهبود و مستمر فرآیندهای زنجیره ارزش مبتنی بر اصل مشتری مداری از طریق ارایه محصولات و خدمات با کیفیت و استانداردهای جهانی با تکیه بر توانمندی وسیع کارکنان متعهد، همواره پشتوانهای قوی و بیپایان برای تحقق اهداف جم فراهم ساخته است و این مجتمع عظیم صنعتی را در راه رسیدن به قله های بلند جهانی و متمایز یاری خواهد نمود.

 جم دریک نگاه

* 300000 تن صادرات سالانه به 20 کشور جهان 
* حضور در بازارهای مصرف پنج قاره جهان 
* تولید 76 گرید مختلف
* بزرگترین صادرکننده HD در ایران
* بزرگترین تولید کننده بوتادین در خاور میانه
 

 جم تامین کننده خوراک سایر مجتمع های منطقه

شرکت پتروشیمی جم با توجه به تنوع دریافت خوراک و تولیدات مختلف الفینی در منطقه پارس جنوبی دارای موقعیتی ویژه نسبت به سایر مجتمع های منطقه می باشد. پتروشیمی جم با دریافت خوراک از فازهای گازی پارس جنوبی و شرکت های پتروشیمی پارس و نوری و ارسال محصولات تولیدی نظیر هیدروژن، اتیلن، پروپیلن و بنزین پیرولیز به شرکت های پتروشیمی نوری، مهر، فرساشیمی، پلی پروپیلن جم، مروارید و خط اتیلن غرب نقش مهمی در چرخه تولید منطقه پارس جنوبی و بهویژه در پتروشیمی آریاساسول دارد. بخشی از تولیدات جم مانند پروپیلن، بنزین پیرولیز در این منطقه منحصر به فرد می باشد. طراحی، ساخت و مدیریت خط اتان تولیدی از پارس جنوبی نیز از دیگر نقش های مهم این شرکت است.

اهمیت موارد یاد شده در کنار ظرفیت بالای تولید و انعطاف پذیری در خوراک، جایگاه استراتژیک و ویژهای برای پتروشیمی جم در منطقه رقم زده است.

منابع انسانی

پتروشیمی جم با توجه به هدف جهانی و متمایز بودن، سرمایه های انسانی خود را به عنوان اصلی ترین سرمایه و شریک تجاری خود دانسته و در همین راستا به دنبال ایجاد محیطی ایمن، صمیمی و با انگیزه بالا جهت بهبود موفقیت کسب با مزیت رقابتی میباشد.
 
  جم در بازار جهانی

پتروشیمی جم یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات پلیمری ایران محسوب میشود. درگروه محصولات پلیاتیلن سنگین، این شرکت رتبه نخست صادرات را از آن خود نموده است. 80 درصد محصولات تولیدی این شرکت به بیش از 20 مقصد تجاری دنیا صادر می شود. از سوی ديگر کاهش سهم بازار چین به عنوان یکی از بازارهای بزرگ هدف این شرکت به جهت کاهش ریسک تجاری از جمله سیاستهای بالفعل شرکت بوده است. در حال حاضر چین، ترکیه، CIS، خاور دور، بنادر اروپایی و کشورهای همسایه دروازه ورود محصولات شرکت به بازارهای بینالمللی میباشند. آفریقا و آمریکای جنوبی بازارهای بالقوه دیگر است که انتظار میرود در کوتاه مدت سهم قابل توجهی از بازارهای صادراتی جم را به خود اختصاص دهد. 

جم تلاش می کند سبد بازارهای هدف را با محوریت ارتقای سهم بازارهای بالقوه افزایش دهد. 

جم در بورس کالا

همواره یکی از مهمترین راهبردهای شرکت پتروشیمی جم در توسعه بازار داخلی تعامل با طیف وسیعی از مصرفکنندگان صنایع پاییندستی است. با فروش محصولات پلیمری در بورس کالا مکانیسم هایی فراهم میشود، تا تعامل میان مشتریان و پتروشیمی جم استمرار یابد.

جهت گیری استراتژیک جم در بازارهای مصرف

1. تکمیل سبد محصولات پلیاتیلنی با تولید گرید پایپ مشکی ( PE100 ) برای اولین بار در ایران 

2. تولید گریدهای جدید بسته به نیاز بازارهای مصرف شامل گریدهای Caps ،Yarn و باک خودرو

3. افزایش صادرات به اتحادیه اروپا

4. افزایش بازارهای هدف صادراتی با ورود محصولات این شرکت به آفریقا

5. عقد قراردادهای فروش صادراتی در بازار هدف چین با محوریت افزایش قیمت فروش تک محمولهای (SPOT) در این بازار و حذف تخفیفات موجود

6. ارتقاء شرایط فروش صادراتی با محوریت کاهش ریسک تحویل کالا و دریافت وجوه

7. تامین و کنترل نیاز بازار داخل با هدف ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور

8. ایجاد تعهد صادراتی و داخلی برنامهریزی شده با محوریت تداوم تولید محصولات بوتادین و بوتن-1 

9. حمایت از مصرفکنندگان داخلی با ایجاد شرایط پرداخت به صورت اعتباری یا گشایش اعتبارات بانکی