نظام پیشنهادها در یک نگاه

 
نظام پیشنهادات پیام نظام پیشنهادات دبیرخانه نظام پیشنهادات ارتباط با نظام پیشنهادات
 
 

معرفی نظام پیشنهاد های پتروشیمی جم

نظام پیشنهاد ها در شرکت پتروشیمی جم شامل کمیته راهبری ، کمیته های تخصصی ، کمیته های کارشناسی و دبیرخانه می باشد

کمیته راهبری متشکل از مدیرعامل ، رییس مجتمع و مدیران و روسای رده بالای سازمان و مجتمع می باشد که مدیرعامل رییس کمیته راهبری و مسئول تعیین اعضای کمیته بوده و درصورت عدم حضور و یا تفویض ایشان رییس مجتمع به عنوان جانشین ریاست جلسات را بعهده خواهد داشت. مدیرعامل ، رییس مجتمع ، مدیر منابع انسانی ، روسای بهره برداری خدمات فنی تعیمرات و تضمین کیفیت اعضای اصلی کمیته راهبری می باشند و جلسات با حضور این اعضا رسمیت می یابد. دبیر نظام مشارکت بعنوان دبیر جلسه مسئولیت برگزاری جلسات را عهده دار می باشد. تعیین و تصویب سیاستهای کلی و اهداف نظام مشارکت و تدوین سیاستها و روشهای ترویجی به منظور اشاعه فرهنگ مشارکت و جلب همکاری کارکنان از عمده وظایف این کمیته می باشد.
کمیته تخصصی شامل نمایندگان اعضای اصلی کمیته راهبری و رییس واحد مرتبط با پیشنهاد می باشد و بررسی اولیه و نهایی پیشنهادات، نظارت بر ارزیابی و امتیازات اختصاص داده شده به پیشنهادات و تعیین کمیته های کارشناسی از عمده وظایف این کمیته می باشد
کمیته کارشناسی با توجه به حوزه در برگیرنده پیشنهاد و بنا به تشخیص کمیته تخصصی جهت بررسی تکمیلی پیشنهاد تشکیل می گردد.

دبیر نظام مشارکت مسوول جاری سازی نظام مدیریت مشارکتی در شرکت بوده که توسط مدیرعامل تعیین می گردد و ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و اجرایی نظام مشارکت بعهده دبیرخانه نظام مدیریت مشارکتی می باشد
کلیه کارکنان شرکت می توانند پیشنهاد های خود را از طریق نرم افزار نظام پیشنهاد ها ثبت کرده و کمیته بررسی کننده پیشنهاد را انتخاب نمایند. هر گونه ثبت بررسی توسط کمیته ها بر روی پیشنهاد توسط پیشنهاد دهنده قابل مشاهده است و هر پیشنهاد دهنده می تواند گردش کار پیشنهاد و نتایج بررسی ها را مشاهده کند و در صورت رد شدن پیشنهاد بر روی نتیجه بررسی آن درخواست بررسی مجدد نماید. مطابق دستورالعمل اجرایی نظام پیشنهاد ها، به کلیه پیشنهاد هایی که تصویب و اجرا می شوند، پاداش تعلق می گیرد.

فلسفه ساختار تدوین شده برای نظام پیشنهاد ها شامل سادگی فرایند گردش کار، توازن بین صرفه اقتصادی پیشنهاد های اجرا شده و پاداش های اعطایی به کارکنان و عدم تمرکز بر مدیران ارشد شرکت در پیشبرد اهداف نظام پیشنهاد ها می باشد.
از جمله کارهای صورت گرفته در ادوار قبل جهت فرهنگ سازی در نظام پیشنهاد ها می توان به اقداماتی شامل چاپ و توزیع بروشور نظام پیشنهاد ها، برگزاری جلسه ماهیانه میان دبیران نظام پیشنهاد ها و بررسی موانع و مشکلات موجود، آموزش نرم افزار و دستورالعمل نظام پیشنهاد ها در سایت و دفتر تهران به صورت ماهانه، ارسال هفتگی اطلاعیه برای کلیه کاربران از طریق نرم افزار برید، انجام مکاتبه روزانه با دبیران کمیته ها و حضور مستمر دبیر و کارشناس نظام پیشنهاد ها در جلسات کارشناسی واحد های مختلف نام برد.
در دور جدید فعالیت نظام پیشنهادها اقداماتی مانند راه اندازی صفحه ای در سایت اینرنتی شرکت جهت دریافت پیشنهادات ذینعان بیرونی سازمان و درج اخبار و اطلاعیه های دبیرخانه نظام پیشنهادها ، بروز رسانی نرم افزار نظام پیشنهادها ، پیگیری چاپ و نصب بنر با موضوع نظام پیشنهادها و ... در دست انجام می باشد.

دریافت پیشنهاد از ذینفعان بیرونی سازمان

کلیه ذینفعان بیرونی سازمان ( سهامداران، مشتریان ، خانواده های کارکنان ، پیمانکاران و ... ) می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی شرکت پیشنهاد های خود را از طریق تکمیل فرم ارائه پیشنهاد به دبیرخانه نظام پیشنهاد ها ارسال کنند.. به منظور قدردانی و تشکر، به پیشنهاد هایی که تصویب و اجرا می شوند، پاداش تعلق می گیرد.

کمیته های دبیرخانه نظام پیشنهادها :

هم اکنون برنامه ای جهت بازنگری در کمیته های نظام پیشنهادها در دست اقدام می باشد . اولین کمیته های تشکیل شده در نظام پیشنهادهای شرکت بشرح زیر می باشند :

  1. تعمیرات ابزاردقیق و مخابرات
  2. تعمیرات مکانیک
  3.  تعمیرات برق
  4. سرویس های تعمیراتی
  5. برنامه ریزی تعمیرات
  6. مهندسی فرایند
  7. بازرسی فنی
  8. آزمایشگاه
  9. پ‍‍ژوهش و توسعه
  10.  انبار محصول
  11. HSE
  1. مهندسی عمومی
  2. بهره برداری الفین
  3. بهره برداری HDPE
  4. بهره برداری LLDPE
  5. بهره برداری بوتن 1
  6.  بهره برداری BD
  7. بهره برداری مخازن و آفسایت
  8. عملیات انبار ها
  9. تدارکات و خودکفایی
  10. خدمات اداری
  11. امور کارکنان و روابط کار
  1. ایمنی و آتش نشانی
  2. آموزش
  3. پروژه ها
  4. بازرگانی
  5. مالی
  6. برنامه ریزی و فن آوری اطلاعات
  7. شرکت جم صنعت کاران
  8. حراست
  9. روابط عمومی
  10. نظام مشارکت و بهره وری

پیام نظام پیشنهادها :

هر ایده و یا نظری که بتواند در هر زمینه ای بهبود ایجاد کند و دارای دلایل و مستندات کافی باشد، پیشنهاد نامیده می شود. آیا پیشنهادی دارید ؟ منتظر ایده ها و پیشنهادات ارزنده شما هستیم.

پیشنهاد شما ارزشمند است، هر چند کوچک باشد.

شرایط عمومی پذیرش پیشنهاد:

به طور کلی شرایط عمومی پذیرش پیشنهادها عبارتند از:

  1. پیشنهاد می بایست جدید بوده و جزو فعالیتهای در حال انجام شرکت نباشد.
  2. پیشنهاد باید توجیه فنی، اقتصادی، کاربردی و کیفی داشته باشد.
  3. پیشنهاد در قالب قرارداد یا پروژه تحقیقاتی قبلا اجرا یا تصویب نشده باشد.

درصورتی که اجرای پیشنهادی فوریت داشته باشد و فرصت کافی برای طی زمان ثبت و بررسی پیشنهاد در کمیته نباشد، پیشنهاددهنده می تواند با هماهنگی مدیر مربوطه ، پس از ثبت در دبیر خانه و تائید کمیته پذیرش وبررسی پیشنهادها ، پیشنهاد را اجرانموده تا مراحل ارزیابی وبررسی پیشنهاد انجام پذیرد و در صورت پذیرش پیشنهاد وتائید در کمیته مربوطه ، امتیازات و پاداش مربوطه قابل اعطا خواهد بود .

پیشنهادهای غیرقابل تایید در نظام پیشنهادها عبارتند از:

  1. پیشنهادهای تکراری که قبلا عینا یا با محتوای کاملا مشابه توسط دیگران ارائه شده است.
  2. پیشنهادهایی که تنها به ذکر مشکل پرداخته و توضیحی راهگشا و راه حلی همراه ندارد.
  3. پیشنهادهایی که در زمان دریافت جزو سیاست های شرکت بوده و در دستور کار شرکت باشد.
  4. پیشنهادهایی که هم اکنون و با امکانات موجود اجرای آنها عملی نیست.
  5. شکایت ها و انتقادهای شخصی، اداری و سازمانی ( این مورد باید از طریق مراجع ذیربط شرکت پیگیری شود )
  6. پیشنهادهایی که مربوط به خارج از حوزه اختیارات شرکت باشد.
  7. پیشنهادهایی که دقیقاً وظیفه فرد پیشنهاد دهنده و یا سایر کارکنان محسوب می گردد
  8. پیشنهادهایی که مغایر با قوانین و مقررات شرکت بوده و یا هیچگونه توجیه اقتصادی و معنوی نداشته باشد .
  9. پیشنهادهایی که دقیقاً وظیفه فرد پیشنهاد دهنده و یا سایر کارکنان محسوب می گردد .

اهداف نظام پیشنهادها:

هدف از اجرای نظام پیشنهادها را به طور کلی ایجاد فضای مناسب برای مشارکت کلیه کارکنان در جهت تحقق اهداف سازمانی بیان می کنند. چنانچه بخواهیم تصویری روشن تر از اهداف و منافع اجرای این نظام ارائه دهیم، موارد زیر قابل ذکر هستند :

  1. استقرار و توسعه محیط خلاق در تمامی سطوح سازمان
  2. تقویت فرهنگ و حس تعلق سازمانی
  3. گسترش حوزه تفکر، تعمیق و نهادینه نمودن بهبود مبتنی بر تغییر
  4. گسترش سطوح یادگیری سازمانی
  5. بهره گیری از پیشنهادهای سازنده و مؤثر سازمانی در راستای فعالیت های بهبود
  6. شناسایی و تقویت منابع خوشفکر و خلاق
  7. همراستا سازی اهداف فردی و سازمانی
  8. استفاده از راهکارهای حل مسئله با کمترین هزینه
  9. مشارکت کارکنان در تصمیم سازی ها و برنامه ریزی ها
  10. آگاهی مدیریت از میزان توانایی های بالفعل و بالقوه کارکنان
  11. ارج نهادن به شخصیت وجودی و شأن و منزلت انسان ها از طریق ایجاد فضای مناسب برای بروز خلاقیت ها و استعدادهای آنان
  12. بهبود کار سازمان، افزایش بهره وری و کیفیت، کاهش هزینه ها و ضایعات
  13. تقویت و بهبود ارتباط میان کارکنان و سازمان و ایجاد حس اعتماد متقابل
  14. ایجاد شرایط مناسب برای کار و فعالیت و حذف موانع در مشارکت فراگیر کارکنان
  15. افزایش انگیزش در کارکنان، تشویق روحیه کاری و افزایش قابلیت حل مسأله
  16. اشاعه فرهنگ مشارکتی و همکاری دسته جمعی در حل مشکلات و بهبود روابط کاری و رفتار سازمانی

لزوم استقرار نظام پیشنهادها:

از آن‌جایی که کارکنان هر سازمان به دلیل داشتن نظریات، افکار و خلاقیت‌ها با ارزش‌ترین سرمایه محسوب می‌شوند، می‌توان گفت یکی از نظام‌هایی که می‌تواند به این سرمایه باارزش و متناسب با خصوصیات و روحیاتشان هویت ببخشد، نظام پیشنهادهای کارکنان است.
در این نظام به نیروی انسانی تنها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سازمان نگریسته نمی‌شود، بلکه در جهت تقویت هویت انسانی و دور شدن از هویت ابزاری انسآنها گام برمی‌دارد و به فعال‌سازی اندیشه‌های آنها برای تحقق کارآمدتر اهداف سازمان کمک می‌کند. در این نظام بابت اندیشه‌ها و تفکرات کارکنان پاداش پرداخت می‌شود. این پاداش‌ها البته ارزش اندیشه‌های آنها نیست، اما کمکی در جهت بهبود وضعیت رفاهی آنان است. ارزش واقعی اندیشه‌ها، مشارکت دادن آنها در تصمیم‌گیری‌های امور سازمان است. در نظام پیشنهادها تأکید شده است که اندیشه افراد را نمی‌توان با پول خرید. اجرای نظام پیشنهادها در هر واحد سازمانی کم‌کم باعث می‌شود که فضای مشارکتی ایجاد شود تا دست‌اندرکاران بتوانند برنامه‌های دیگر مدیریت مشارکتی را نیز مانند گروه‌های کنترل کیفیت، گروه‌های خودگران، تصمیم‌گیری گروهی و . . . به اجرا درآورند.

منبع: وب سایت بانک صادرات ایران

پیشینه نظام پیشنهاد ها:

مشارکت یک مفهوم تاریخی است که ریشه در اداره امور عمومی و افکار مذهبی دارد. به عنوان مثال، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان «شورا» مورد توجه قرار گرفته است. قرآن کریم به طور صریح مدیران را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارند بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند.
نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها به عنوان یک تکنیک مدیریتی در افزایش کارایی و سود سازمان در ایالات متحده مرسوم بوده است و بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپنی ها با این سیستم در صنایع امریکا آشنا شدند و کم کم آن را در صنایع خود ترویج دادند. این نظام به طور فراگیر از دهه ۱۹۵۰ در شرکت های تولیدی خدماتی کشور ژاپن به کار گرفته شد و سپس از سوی شرکت ها و سازمان های دیگر کشورهای جهان پذیرفته و معمول گردید. این نظام از دهه ۱۳۶۰ در شماری از شرکت های صنعتی کشور ایران نیز به اجرا گذاشته شد و با توجه به کامیابی هایی که در این گروه از شرکت ها بدست آمده، مورد استقبال دیگر شرکت ها و سازمان های صنعتی، تولیدی و خدماتی قرار گرفته است.
در ایران نظام پیشنهادها برای اولین بار در اوایل سال ۱۳۶۷ در یکی از شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت ایران رادیاتور) به اجرا درآمد. از آن به بعد شرکتهای دیگری نیز به اجرای نظام پیشنهادها پرداختند که امروزه در بسیاری از سازمان ها و شرکت های داخلی، این نظام پیاده سازی شده است.

منبع : سایت اینرنتی دانشگاه فردوسی مشهد

موضوعات و محورهای قابل پیشنهاد :

  • ارتقاء بهره وری، استفاده بهینه از منابع و صرفه‌جویی در هزینه ها و کاهش هزینه های سربار
  • بهبود شرایط ایمنی، بهداشت و محیط زیست
  • ارتقاء دانش و سلامت کارکنان
  • بهبود فرایندهای کاری و ساختارها درجهت سرعت بخشیدن به عملیات و خدمات ارائه شده
  • ارتقای رضایت مندی مشتریان ، ارباب رجوع ، جامعه
  • بهبود شرایط کار و روابط انسانی
  • جلب حمایت و پشتیبانی کارکنان برای ارائه خدمات و فعالیت های بهتر
  • افزایش سودآوری شرکت
  • بهبود وجهه و شهرت شرکت

ارتباط با دبیرخانه نظام پیشنهادها:

نشانی: منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه)، پتروشیمی جم

صندوق پستی: 415-75391

تلفن: 5-7323221-0773 داخلی 3040

دورنگار : 12-7323311-0773

پست الکترونیک: suggestion[@]jpcomplex.com

ارتباط با ما