تاریخچه پتروشیمی جم

شرکت پتروشیمی جم که به اختصار JPC نامیده می شود، بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان، یکی از طرح های توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1379 در منطقه ویژه پتروشیمی پارس در عسلویه بوده‌است که عمدتا به منظور تولید الفین ها و پلی اتیلن های سبک خطی و سنگین تاسیس گردیده است. شرکت پتروشیمی جم دارای واحدهای تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از آن جمله می‌توان واحدهای الفین، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن خطی، بوتادین، بوتن-1 را نام برد که ضمن ایفای نقش برجسته در زنجیره طرح‌های مگا سایز منطقه ویژه اقتصادی پارس توانسته سهم خود را در بازارهای منطقه و جهان کسب و مورد توجه بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی قرار گیرد..

دوره اجرای طرح، نصب و راه‌اندازی جم
1

دوره اجرای طرح، نصب و راه‌اندازی

کارهای مقدماتی اجرای طرح نظیر خاکریزی، تسطیح زمین، شمع کوبی، ایجاد ساختمان‌های موقت، ایجاد تاسیسات، آب و برق به تدریج آغاز گردید در آن دوره چشم انداز شرکت با توجه به ویژگی‌های منحصر بفرد آن بدین شرح تعیین و محقق گردید: " آرمان ما ، توسعه توانمندی داخلی " در این دوره از عمر شرکت که مصادف با اجرای پروژه بوده است مدیریت شرکت جهت پایش نتایج و بررسی پیشرفت فعالیت‌ها، رویکرد کنترل پروژه را انتخاب و مورد استفاده قرار داد. بر اساس این رویکرد کلیه اطلاعات گسترده پروژه براساس ساختار WBS تعریف شده جمع آوری، تحلیل و با اهداف مشخص مقایسه می‌گردید و در گزارشات مختلف مدیریتی ارائه می‌شدند و نتایج گزارشات در جلسات روازنه (سطح کارشناسی)،‌ هفتگی (سطح مدیریتی) و ماهیانه (سطح شرکت ملی صنایع پتروشیمی) طرح و راهکارهای رفع موانع بررسی و تصمیم‌گیری می‌گردید.
دوره راه اندازی و گذار جم
2

دوره راه اندازی و گذار

مراحل پایانی پروژه های صنعت پتروشیمی مصادف با آمادگی شرایط برای راه اندازی واحدها و تلاش برای دستیابی به محصول منطبق و ظرفیت های اسمی و طراحی شده بود. حساسیت و شرایط خاص این دوره یک برنامه عملیاتی دقیق و روزآمد را برای ایجاد زیر ساخت‌ها در شرکت و انتقال به شرایط عملیاتی (بصورت پیوسته) ایجاب می‌نمود. رهبران شرکت در این مقطع یکساله اهداف و وظایف سالیانه تمام بخش‌ها را مشخص و در قالب اهداف سالیانه به کلیه واحدها و کارکنان ابلاغ می نمودند.
دوره تثبیت و عملیات جم
3

دوره تثبیت و عملیات

پس از راه اندازی موفقیت آمیز واحدها (با ویژگی‌های منحصر بفرد جهانی و دستیابی به رکورد تولید الفین در جهان) شرکت پتروشیمی جم بعنوان بازیگر جدید و نوپا در صنعت پتروشیمی منطقه بدنبال یافتن نقش مناسب و تثبیت جایگاه خود، رویکرد نوین و سیستماتیک طرح‌ریزی استراتژیک را انتخاب و دنبال نمود.
 
دوره اجرای طرح، نصب و راه‌اندازی جم
موقعیت جغرافیایی

شرکت پتروشیمی جم، در زمینی به مساحت تقریبی 77 هکتار، که 41 هکتار آن از طریق خشک نمودن دریا استحصال شده‌است در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار دارد. این منطقه بر اساس مجوز صادره از سوی شورای عالی مناطق آزاد به منظور بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی تاسیس شده است. پتروشیمی جم در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور به منظور بهره‌برداری اقتصادی تر از میدان گازی پارس‌جنوبی بعنوان یکی از پروژه‌‌های پتروشیمی جهت اجرا در این ناحیه پیش‌بینی شده است. این شرکت که به عنوان طرح الفین دهم شناخته شده است، یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های پتروشیمی در منطقه است که محل استقرار آن در نقشه در مجاورت طرح‌های فازهای گازی و پتروشیمی مشخص شده است. سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده‌ای و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان بوشهر به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در کشور، و همچنین ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوزانیده شدن گازهای همراه نفت، ویژگی‌هایی است که انتخاب این مکان را برای احداث مجتمع‌های پتروشیمی بارز نموده و آن را به یکی از مبادی صادرات غیر نفتی کشور مبدل نموده است.

درباره پتروشیمی جم

شرکت پتروشیمی جم (سهامی عام) در راستای برنامه های کلان کشور در صنعت پتروشیمی به منظور بهره برداری از میدانگازی پـارس جنـوبـی، در سال 1379 تحت شماره 32285 ثبت رسید. این مجتمع عظیم صنعتی در زمینی به وسعت 77 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در عسلویه واقع در استان بوشهر احداث شد. مجتمع پتروشیمی جم پس از گذشت یک دهه از راه اندازی و با داشتن واحدهای تولیدی الفین، پلی اتیلن سنگین و سبک خطی، بوتادین و بوتن1، همچنان یــکی از بــزرگتــریــن تولیدکنندگان الفین در جهان و محصولات پلیمری در ایران به شمار می‌رود. جـم شاخص ترین مجتمع تـولیدی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با تولید و عرضه گریدهای متنوع محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت، یکی از مهمترین مجتمع های صنعتی پتروشیمی در عرصه اقتصاد به شمار می‌رود.

 
جم دریک نگاه
  • 450000 تن صادرات سالانه به بیش از 20 کشور جهان
  • تجربه حضور در بازارهای مصرف سه قاره جهان
  • امکان تولید 90 گرید مختلف
  • یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان HD در ایران

تامین کننده خوراک سایر پتروشیمی ها

شرکت پتروشیمی جم با توجه به تنوع دریافت خوراک و تولیدات مختلف الفینی در منطقه ویژه انرژی پارس دارای موقعیتی ویژه نسبت به سایر مجتمع های منطقه می‌باشد. پتروشیمی جم با دریافت خوراک از مجتمع گاز پارس جنوبی و شرکت‌های پتروشیمی پارس، نوری و ارسال محصولات تولیدی نظیر هیدروژن، اتیلن، پروپیلن و بنزین پیرولیز به شرکت‌های پتروشیمی نوری، مهر، فرساشیمی، پلیپروپیلن جم، مروارید و خط اتیلن غرب نقش مهمی در چرخه تولید منطقه پارس جنوبی دارد. بخشی از تولیدات جم مانند پروپیلن، بنزین پیرولیز و بوتادین در این منطقه منحصر به فرد می‌باشد. طراحی، ساخت و مدیریت خط اتان تولیدی از مجتمع گاز پارس جنوبی نیز از دیگر نقش‌های مهم این شرکت است.

اهمیت موارد یاد شده در کنار ظرفیت بالای تولید و انعطاف پذیری در خوراک، جایگاه استراتژیک و ویژه‌ای برای پتروشیمی جم در منطقه رقم زده است.


منابع انسانی

پتروشیمی جم با توجه به هدف جهانی و متمایز بودن، سرمایه های انسانی خود را به عنوان اصلی ترین سرمایه و شریک تجاری خود دانسته و در همین راستا به دنبال ایجاد محیطی ایمن، صمیمی و با انگیزه بالا جهت کسب موفقیت با مزیت رقابتی می‌باشد.


جم در بازار جهانی

پتروشیمی جم یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات پلیمری ایران محسوب می‌شود. درگروه محصولات پلی اتیلن سنگین، این شرکت رتبه نخست صادرات را از آن خود نموده است. 55 درصد محصولات تولیدی در سال 1400 به بیش از 20 کشور جهان صادر شده است. در حال حاضر چین، ترکیه وکشورهای همسایه مقاصد اصلی صادرات شرکت به بازارهای بین المللی می‌باشند.

جم تلاش می‌کند سبد بازارهای هدف خود را با محوریت ارتقای سهم بازارهای بالقوه افزایش دهد و انتظار می‌رود در کوتاه مدت سهم قابل توجهی از این بازار ها را به خود اختصاص دهد.


جم در بورس کالا و انرژی

همواره یکی از مهمترین راهبردهای شرکت پتروشیمی جم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تامین نیاز مصرف کنندگان و تعامل با طیف وسیعی از مصرف کنندگان صنایع پایین دستی است که این مهم به افزایش خودکفایی در عرصه‌ی صنایع پایین دستی پتروشیمی جم منجر خواهد شد.

  • با فروش محصولات پلیمری در بورس کالا و انرژی مکانیسم هایی فراهم می‌شود تا تعامل میان مشتریان و پتروشیمی جم استمرار یابد.
  • با فروش محصولات پلیمری در بورس کالا وانرژی مکانیسم‌های فراهم می‌شود تا تامل میان مشتریان و پتروشیمی جم استمرار یابد 
  • افزایش حجم فروش داخلی 
  • برنامه ریزی برای تولید وعرضه‌ی مداوم گرید لوله با هدف تامین نیاز بازار داخلی 
  • عرضه و حضور مستمر محصول LL 235 F 6  در بازار داخلی  

جهت گیری استراتژیک جم در بازار مصرف

  • کل موارد این باکس با موارد زیر جایگزین شود

    1. توسعه بازار صادراتی گرید پایپ مشکی (CRP100B) 
    2. توسعه سبد محصولات تزریقی در سه دسته MFI پایین، متوسط و بالا
    3. مطالعه بازارهای جدید براساس استراتژی رسوخ در بازار
    4. افزایش تولید گریدهای LL و به ویژه گریدهای با کومنومر هگزن-1 با توجه به تقاضای بازار 
    5. تولید گریدهای جدید بسته به نیاز مصرف کننده نهایی مانند گریدهای HD تزریقی با قابلیت مصرف در تولید ظروف تزریقی جداره نازک، گرید HDPE مورد استفاده در روکش لوله های فلزی
    6. در پیش گرفتن استراتژی رهبری بازار با افزایش سهم بازار داخلی در تمامی گریدها 
     

تمام حقوق این وب سایت برای پتروشیمی جم محفوظ است